De Valentijn

 

Valentijn

   

Valentijn in vol ornaat

Valentijn in de thuishaven

 

In vol ornaat

 

De Valentijn is een Contest 43. Een stoer en degelijk schip met een gewicht van 13 ton, 13 meter lengte en 4 meter breedte. De mast steekt 19 meter boven de waterlijn en de kiel is 1.75 m diep. In 1993 is ze gebouwd bij Conyplex in Medemblik en heeft met de vorige eigenaar al heel wat omzwervingen achter de rug, met name in het Middellandse Zee gebied.

Indeling

Kajuit

De indeling is voor ons ideaal, met name omdat er 5 vaste slaapplaatsen zijn. Dat zie je, zelfs bij 43 voets jachten, niet zo heel veel. We hebben een zogenaamde middenkuip, wat een erg veilig gevoel geeft, maar waardoor we ook een ruim achterdek hebben.

Kombuis

In de kajuit aan bakboordzijde een U-vormig kombuis, waar je je goed schrap kunt zetten tijdens het varen. Koelkast, oven is allemaal ingebouwd. Een magnetron zullen we wel gaan missen.

Kaartentafel

Aan de stuurboorzijde de kaartentafel met alle aparatuur. Hier gaat nog een hoop veranderen. Zo is de radar beeldbuis al weggehaald. Hier komt de SSB zender te staan. Daaronder komt de monitor van de inbouw-PC. Enkele van de vele klussen voor deze winter ...

Langs de motor kun je naar achteren lopen en in dit gangetje heeft Baaf z'n kooi. Een goede zeekooi, waar je moeilijk in kunt klimmen, maar ook moeilijk uit kunt vallen. Dat nodigt uit tot lekker uitslapen...

Achterin is de 'master-bedroom': een riante hut met apart toilet en douche.

 

 

Zeilen

De zeilen zijn de belangrijkste 'motor' tijdens de reis en hier hebben we dan ook niet op bezuinigd. Behalve de stormfok (die nog nooit gebruikt was) hebben we alle zeilen vervangen. Dit was ook wel nodig na 15 jaar.
Het standaardtuig bestaat uit het grootzeil van 35 m2 met vertikale zeillatten en een genua van 55 m2. Beide zitten op een rolsysteem, dus dat maakt het reven erg eenvoudig.
Daarnaast hebben we een stormfok die op de wegneembare kotterstag gevoerd wordt. Een prima zeil voor het zwaardere werk, zoals we deze zomer nog hebben meegemaakt (windstoten tot 38 knopen (= 7-8 Bft!) op de Noordzee voor Scheveningen).
Verder hebben we een zogenaamde Parasailor aangeschaft. Een soort spinaker, maar dan met een vleugelprofiel. Dit dient er voor om het zeil stabieler te laten staan en werkt tevens als een soort 'overdrukventiel'. Enfin, lees zelf maar na op www.bomarine.nl. Dit zeil is maar liefst 140 m2 en we hopen dit veel te gebruiken op de overtocht naar de Carieb.

Parasailor over bakboord   Parasailor over stuurboord

Parasailor over bakboord

 

Parasailor over stuurboord

 

Top